Mitä eroa on visiolla ja toteutuksella?

Mitä eroa on visiolla ja toteutuksella?

Oletan, että olette nähneet kuvan meistä istumassa punaisessa Triumph-avoautossa, menemässä hurjaa vauhtia kohti uusia seikkailuja (jos ette, löydätte ko. kuvan scrollatessanne ylös- tai alaspäin). Ulkopuolisen silmään se on vain kuva, josta (toivottavasti) tulee hyvä fiilis. Meille se oli pitkä projekti, joka alkoi visiosta ja päätyi toteutukseen.

Lähdetään alusta. Tässä minun alkuperäinen visioni:

Tellers etusivu2

Ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan?

Kaikki alkaa aina ideasta. Me halusimme kuvalla tuoda esille arvojamme ja ajatusmaailmaamme sekä herättää tunteita. Kertoohan kuva enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvassa piti näkyä energisyys, iloisuus, persoonallisuus, luovuus ja n. 996 muuta asiaa, joita emme tarkemmin määritelleet. Neljä ensimmäistä ovat asioita, joita haluamme tuoda esille kaikessa mitä teemme.

Jos katsoo kuvaa tarkemmin, näkee esimerkiksi sen, että olemme pukeutuneet eri tavalla. Andersilla on päällään puku, Marcolla nahkatakki ja minulla ruutupaita. Tällaiset pienet asiat korostavat meidän erilaisia persooniamme. Minulla on kädessäni kiikarit, sillä olen utelias maailmanmatkaaja, joka haluaisi isona olla Indiana Jones. Sieltä se hattukin taitaa tulla. Nämä ovat asioita, jotka nousivat esille, kun tutkimme jokaisen henkilöbrändejä tarkemmin. Minä olen seikkailija, ja haluan sen näkyvän.

Muuttujia näinkin yksinkertaisessa kuvassa on paljon, ja kaikki kuvan osat kertovat tarinaa. God is in the detail. Kaikki pienetkin asiat ovat tarkkaan harkittuja tiettyyn pisteeseen asti. Siitä pisteestä alkavat tunteet. Kun kaikki oleellinen oli ennalta harkittua, ei ilmeitä tarvinnut paljoa miettiä. Itse kuvaussessiot olivat yksi hauskimmista päivistä, mitä minä olen kokenut. Ja se omasta mielestäni näkyy myös kuvassa.

Tämä on yksi esimerkki vision ja toteutuksen erosta. Suomessa syntyy jatkuvasti loistavia bisnesideoita, joista murto-osa toteutuu. Näistä taas murto-osa menestyy. Liian usein hyvät ideat unohtuvat tuoppien tyhjetessä baarin nurkkapöydässä, missä ne on keksitty kymmenen minuuttia sitten. Tästä olen varma, sillä olen syyllistynyt tähän itsekin liian usein.

Steve Jobsilla oli visio litteästä kosketusnäytöllisestä puhelimesta. Hän esitteli vision alaisilleen, jotka sanoivat että visio on mahdoton toteutta nykyteknologialla. Apple on myynyt yli 800 miljoonaa iPhonea tähän päivään mennessä. Tämä on toinen esimerkki vision ja toteutuksen erosta..

Tn64Ld6VI50wjp3z0x6EwZTtdAA9YkoMfxZ8l-IS9Jg,EI2faqXCv5gVqA0JSBjCG4gghfUWLcXkIMDv0EjVVFw

Tags:
,
No Comments

Post A Comment