Kolme takuuvarmaa keinoa, joilla parannat somestrategiaasi

Kolme takuuvarmaa keinoa, joilla parannat somestrategiaasi

Muutama vuosi sitten Suomen yritysjohtajille paljastettiin The Suuri Salaisuus: pärjätäksesi markkinoinnin armottomalla taistelukentällä, on sinun tästedes oltava somessa.

Some. Sosiaalinen media. Tuo tutkimattomista korpimaista viimeisin.

Johtajat kiirehtivät takaisin toimistoilleen, perustivat sihteeriensä avulla Twitter-tilejä, Instagram-profiileja ja ties mitä. Facebookissa oltiin jo valmiiksi – olihan veljentytär auttanut rekisteröimisessä jo aikoja sitten. Siellä rullasi nyt kissavideot ongelmitta.

Sitten alkoi osallistuminen. Postattiin juttuja, keskusteltiin, jaettiin uutisia, kritisoitiin. Jaettiin lisää juttuja. Ja lisää. Oltiin uhkarohkeita, puhuttiin vaikeista asioista ja välillä jopa pyrittiin olemaan hauskoja. Sovelluksien välillä hypittiin ketterästi ja tehokkaasti.

Pikkuhiljaa kuitenkin kyllästyttiin. Päivitykset loppuivat. Salasanoja unohtui. Tilejä suljettiin. Uuteen puhelimeen ei edes jaksettu ladata Twitter-sovellusta – eihän se koskaan loppujen lopuksi oikein antanut mitään.  Miksi tämä nyt meni näin?

 

Armoton informaatiosota

 

Coloradolaisen lukion rehtorin Karl Fischin kulttimaineeseen yltäneen ”Shift Happens” -videon mukaan viikon New York Times -lehdet sisältävät enemmän informaatiota, kuin keskiverto 1700-luvun ihminen vastaanotti koko elämänsä aikana. En ole varma, onko tämä väite täysin validi, mutta kertoohan se jotain. Ajat ovat muuttuneet radikaalisti. Kykenevätkö aivomme mitenkään käsittelemään kaiken sen informaation, jolle ne joutuvat altistumaan?

Olemme armottomia scrollatessamme someseiniämme. Montaa nanosekuntia emme jää tuijottamaan samaa kuvaa. Tällaisilla kertoimilla on silkkaa typeryyttä luottaa kohtaloon ja lähteä julkaisemaan sisältöä, jolla ei ole selkeää sanomaa tai kehotusta. Uskallan väittää, että huonosti suunniteltu somestrategia on vieläkin pahempi asia, kuin totaalinen poissaolo somesta.

Mutta ei huolta, on monta tapaa kehittää omia sometaitojaan. Tässä kolme hyvää keinoa, jotka tekevät asiat helpommaksi:

 

  1. Käy kalastamassa. Keskellä tyyntä järveä on hankalaa tunaroida Facebookissa.
  2. Osta uudet kengät. Se tekee hyvää niin jaloille kuin itsetunnollekin.
  3. Kokeile lisätä eksoottisia mausteita johonkin tuttuun ateriaan. Äläkä missään nimessä twiittaa siitä.

 

Pointti on tämä: Jos sinulla ei ole mitään arvokasta jaettavaa muiden kanssa somessa, niin älä jaa. Nyt puhumme kuitenkin markkinointisodankäynnistä, jossa huonot strategiat voivat olla tie perikatoon.

Tästä on siis kyse, kun puhutaan sisältömarkkinoinnista. Jos sinulla todellakin on jotain sanottavaa, niin sano se niin hyvin kuin vain pystyt. Puhu sydämestäsi, äläkä bullshittaa. Muista, kenelle haluat puhua ja kysy itseltäsi, miksi heidän pitäisi jarruttaa juuri sinun postauksesi kohdalla.

Ja jos tarvitset apua, otahan meihin rohkeasti yhteyttä. Kyllä me jotain keksitään. Jos ei muuta, käydään vaikka yhdessä kalastamassa.

Mennäänkö kalaan?

Got fish?

No Comments

Post A Comment