Teollisten tarinoiden aikakausi

Teollisten tarinoiden aikakausi

Tarinoita löytyy nykyään kaikkialta, vakuutusyhtiöiden somekampanjoista parranajolifestylekatalogeihin saakka. Jysähtikö maailmaan jostain yhtäkkiä tuhansia uusia stooreja?

Olihan ne siellä koko ajan. Kukaan ei vaan huomioinut niitä, ennen kuin havaittiin, kuinka vahva työkalu ne voivat olla markkinoinnissa. Ovatko paikallisen pyöräkauppasi työntekijät vielä krapulassa viime viikonlopun kossu-paintball-tapahtuman jälkeen? Ei ole niin suurta väliä mistä kerrotaan, kunhan kerrotaan – ja kunhan sinä, hyvä asiakkaamme, jatkat klikkaamista.

On totta, että toimiva tarina tuo ostajan lähemmäksi tuotetta. Ja nykyajan kuluttajat ovat fiksuja – uutta elämäntyyliä ei lähdetä ostamaan ennen kuin ollaan nähty vakuuttavia todisteita siitä, että mainoksissa olevat ihmiset ovat todellisia, ja että heidän edustamansa lifestyle on ehtaa tavaraa.

Tästä syntyy kuitenkin haaste: nyt kun meistä kaikista on yhtäkkiä tullut tarinankertojia, on meidän pystyttävä kertomaan tarinoita paremmin. Ei yksinkertaisesti riitä, että laitetaan ihmisiä kameran eteen. Ei vaikka kyseessä olisi kuinka mielenkiintoinen maailmanvaeltajahipsteri tai raakakakkubloggaaja. Jos haluamme kertoa hyviä stooreja, on meidän oltava dramaturgeja. Ohjaajia. Tuottajia. Ja kovia sellaisia.

Tämä on meille mahdollisuus. Jos tätä tehdään pliisusti, kyllästyvät kuluttajat pian tarinankerrontaan. Ja mitä sitten tapahtuu? Elämä ilman tarinoita olisi aika kaksiulotteista, ja rakas maailmamme tarvitsee tällä hetkellä hyviä kertomuksia enemmän kuin koskaan.

Jos kuitenkin lähdetään tekemään markkinointimaailman tarinankerronnasta hyvää ja korkealaatuista, voi sillä olla myönteinen vaikutus koko mediatuotantokentällä. Sellainen kehitys voi haastaa esimerkiksi elokuvantekijöitä tuottamaan vieläkin parempaa jälkeä, synnyttäen tätä kautta yhä taitavampia taiteilijoita.

On hienoa, että haluamme nähdä toisiamme. Näyttäkäämme toisiamme siis ansaitsemallamme kunniotuksella.

Happy-Woman-on-Grass

 

No Comments

Post A Comment